صفحه ­ی هدف به معنای کلی صفحه­ی وبی است که بیننده از طریق آن تارنما را «می­نشاند». خیلی از مواقع صفحه­ های خانگی کار صفحه­ های هدف را می­کنند، هرچند هر صفحه­ دیگری هم می­تواند صفحه­ی هدف باشد. 

در دنیای بازاریابی آنلاین، طراحان برای تکمیل کارزارهای تبلیغاتی هدفدار صفحه های هدف خاصی را هم ایجاد می­کنند. همچنین در چند سال اخیر، خیلی از برندها دارند صفحه­ های خانگی­شان را با پیروی از همان اصولی می­سازند که اگر صفحه­های هدف هدفدار باشند، می­ساختند. این کار مخصوصاً مختص برندهای تک ­محصول است مثلاً برنامه­ های وب و تلفن همراه (فقط چند مثال عبارتند از: تلگرام، واتس­اپ، اورنوت، اسلک).

هدف اصلی تجاری صفحه­ی هدف بهینه ­سازی نرخ تبدیل (CRO) است. کارهای عالی بسیاری است که طراحان می­توانند انجام دهند تا نرخ­های تبدیل را افزایش دهند (سبب شوند افراد بیشتری ثبت­نام کنند، دانلود کنند، بخرند ...). در این مقاله، 10 توصیه­ی طراحی از UX را نشان خواهم داد که همراه با مثال­های واقعی­ای هستند که می­توانید استفاده کنید تا صفحه­ های هدف با تبدیل بالا ایجاد کنید.

1. هدف تجاری اصلی­تان را CTA تبدیل  کنید


 

بسیاری از صفحه­ های هدف می­خواهند یکباره به خیلی چیزها برسند. هرچند، بازدیدکنندگانی که در معرض بار سنگین اطلاعات قرار گرفته باشند معمولاً گیج می­شوند و می­روند. قبل از طراحی صفحه­ی هدف­تان، دقیق فکر کنید هدف تجاری شماره­ یک تان چیست. آیا می­خواهید برنامه شما را دانلود کنند؟ محصول جدیدی را ایجاد کنید؟ ثبت ­نام در خبرنامه ­یتان را افزایش دهید؟ وقتی جواب را پیدا کردید آن هدف تجاری اصلی را به درخواست اقدام جذابی تبدیل کنید (CTA).

 

مثلاً به صفحه­ ی هدف ردگیر سبد رمزی کریپتاگون نگاهی بیندازید. در نگاه اول می­توانید هدف تجاری اصلی­شان را بگویید –می­خواهند افراد در اپ­ های شان ثبت­نام کنند. پیام در تمام صفحه انسجام خودش را حفظ می­کند، توجه بازدیدکننده­یشان را با هیچ اطلاعات غیرضروری­ای پرت نمی­کنند.

 

2. هدف اصلی را در سرخط مشخص کنید

 

اگر بخواهید صفحه­ی هدف با تبدیل بالا ایجاد کنید، داشتن سرخط خوب خیلی مهم است. سرخط خوب کوتاه، جذاب و هدف­دار است. یکی از اشتباه­های رایج در صفحه­های هدف این است که سرخط خوبی­های محصول را از نظر مالک سایت مشخص می­کند. هرچند باید برعکس باشد. سرخط تنها در صورتی می­تواند بازدیدکنندگان را تبدیل به موفقیت کند که مزیت­های محصول را ار نظر مصرف­کننده نشان دهد.

 

مثلاً صفحه­ی هدف اوبر سرخط موفقی دارد که شامل فقط دو کلمه است ولی عصاره­ی خدمات را در بر می­گیرد. شعار «به آنجا برسید» با فعل کنشی قوی («برسید») شروع می­شود که واقعاً از بازدیدکنندگان درخواست اقدام می­کند. زیر سرخط زیرنویسی هم هست که پیام را تقویت می­کند و بیشتر بازدیدکنندگان را تقویت می­کند که اوبر را امتحان کنند.

 

 

3. از نگاه داخلی­­ نشان دهید محصول چطور کار می­کند

خیلی­ها دوست دارند فقط چشم­های خودشان را باور کنند. نشان دادن اینکه محصول چطور کار می­کند به طور بصری افراد بیشتری را متقاعد می­کند که به خرید فکر کنند. این روش به خصوص در صورتی خوب کار می­کند که تصویر را به صورت تصویر قهرمان استفاده کنید. تصویرهای قهرمان، که گاهی تصویرهای سربرگ هم نامیده می­شوند، تصویرهای کاملاً پهنی هستند که بالای خط­چین قرار می­گیرند و پس­زمینه­ی سرخط محسوب می­شوند. گاهی توصیف کوتاه و دکمه(های) درخواست اقدام هستند.

صفحه­ی هدف کارت­خوان­های اعتباری پی پال کارایی­های محصول را همزمان به دو شیوه­ی متفاوت نشان می­دهد. در جلو، عکس محصول دو کارت­خوان و اپ پی پال را می­توانید ببینید. در پس­زمینه هم دو نفر هستند، یک مغازه ­دار و یک مشتری، که در حال استفاده از محصول هستند. دو تصویر از همدیگر پشتیبانی می­کنند و به بازدیدکنندگان احساس امنیت می­دهد که همه­ ی اطلاعاتی را که لازم دارند دارند.

 

 

۴. از Layout غیرمعمول استفاده کنید

 

برای موفقیت صفحه­ ی هدف­تان، لازم است از بقیه جدا باشید. راه­های مختلفی برای آن هست –استفاده از Layout غیرمعمول یکی از بهترین راه­ها است. از زمان ظهور چارچوب­ های فرانت ­اند مثل بوت استرپ، Layout به سبک جعبه همه جا در اینترنت پخش شده­اند. از اینرو، ارائه­ی اطلاعات در Layout غیرمعمول می­تواند بازدیدکننده را به محصول­تان علاقه­مندتر کند.

 

 

5. لوگوی برندهای معتبر را قرار دهید

 

لوگوی برندهای معتبر مثل نشانه­های بصری است برای بازدیدکنندگانی که ناآگاهانه صفحه را اسکن می­کنند تا مدرک کافی پیدا کنند که محصول را شرکت قابل­اعتمادی ساخته است. فقط به لوگوهای مشتری­ها یا شریکان فکر نکنید. اگر محصول­تان یا شرکت­تان به طور خاص در نشر معتبری آمده است تردید نکنید که بخش «ذکرشده در» را اضافه کنید. یا اگر محصول­تان تااندازه­ای از برند معروفی تمجید می­کند یا آن را تقویت می­کند، می­توانید لوگویش را به صفحه­ی هدف­تان اضافه کنید.

صفحه­ی هدف پلتفرما وب وایرفریم کیتماهرانه از لوگوی شرکت­های دیگر استفاده می­کند تا اعتماد بازدیدکنندگانش را به دست آورد. درست زیر تصویر محصول، لوگوی ابزارهایی را نشان می­دهند که در وایرفریم کیت­شان استفاده کرده­اند. همه­ی برندها از نظر مخاطبان­شان مشهورند، مثل اسکچ، فوتوشاپ یا ادوب ایلوستریتر. به طور منسجم در پایین صفحه، از لوگو استفاده می­کنند مثلاً بخش تأثیرگذار «استفاده­شده از طرف» را هم دارند.

 

 

6. از گرافیک منحصر به فرد استفاده کنید

گرافیک منحصر به فرد در خدمت همان هدف لی­اوت­های غیرمعمول است. می­خواهد صفحه با بقیه متفاوت باشد و اثر ماندگاری بر بازدیدکننده داشته باشد. اگر زیاد در وب بگردید، راه­های مختلف بسیاری را خواهید دید که طراحان وب از گرافیک منحصر به فرد استفاده می­کنند. عکس­های دستی محصول، چینش­های سفارشی آیکون­ها، شخصیت­های به خوبی ساخته­شده که نشان­دهنده­ی کاربران یا خالقان است و حتی کمیک استریپ­ها.

 

صفحه­ی هدف اپ ردگیری پیشرفت گروهی آی دان دیس به طور خاص شامل یکی از بهترین گرافیک­هایی است که دیده­ام. آنها از راه حل رایج طراحی «یک آیکون یک ویژگی» استفاده می­کنند، هرچند شخصیت­های حیوانی دستی طراحی­شده تصویر را خیلی خاص می­کنند. حیوان­ها در موقعیت­هایی کشیده می­شوند که با ویژگی­های اپ متناظرند. مثلاً خروس به ­روزرسانی­ های روزانه­ی وضعیت را می­دهد، اسب با سمش سند را مهر می­زند.

 

 

7. داده یا آمار اضافه کنید

 

استفاده از داده­های عددی روی صفحه­ های اینترنت یک روند رایج در طراحی سایت است که به تازگی به طور جزئی پوششش را داده­ام. افراد روزانه با کوهی از اطلاعات بمباران می­شوند، پس در چند سال اخیر میانگین فراخنای توجه شدیداً کم شده است. نمایش بصری داده­های کاربران با نمایش عدد/درصد یا با دربرگرفتن نمودار در طراحی می­تواند به شما کمک کند اعتمادشان را جلب کنید.

 

بستر رزرو هتل چمپ در صفحه­ی هدفش از این تکنیک طراحی استفاده می­کند. عددها همه به مشتریان بالقوه مربوطند، چون نشان می­دهند بستر چطور بر کار کاربر اثر می­گذارد. روی هم رفته، چهار داده­ی عددی مختلف روی صفحه است (تعداد هتل­ها، تعداد کشورها، درصد افزایش در رزروها، تعداد موتورهای رزروی که اپ با آنها ترکیب می­شود). چهار عدد خوبی است چون داده­هایی که نشان می­دهند به قدر کافی متقاعدکننده است، هرچند از تکنیک هنوز زیادی استفاده نشده است.

 

 

8. چت و تماس را آسان در دسترس قرار دهید

اگر بخواهید به نرخ تبدیل بالا دست یابید، صفحه­ی هدف­تان هم لازم است خدمتی را به مشتریان ارائه دهد که بازدیدکنندگان بتوانند سؤال­هایشان را بپرسند. چه برایشان فرم ایمیل فراهم کنید چه حباب چت زنده چه دکمه­ی تماس مستقیم، مهمترین چیز این است که گزینه­ی تماس همیشه باید پیدا و به آسانی در دسترس باشد.

 

 

 

9. CTA را پایین صفحه تکرار کنید

 

تکرار درخواست اقدام در جاهای مختلف صفحه­ی هدف یکی از تکنیک­های مشهور بازاریابی است. درخواست اقدام با سرخط، توصیف کوتاه و دکمه­ی قابل تشخیص باید همیشه بالای خط­چین نشان داده شود. بسیاری از طراحان ترجیح می­دهند دکمه را در سربرگ چسبان تکرار کنند، چون وقتی کاربر صفحه را به پایین پیمایش می­کند پیدا است. هرچند، اگر صفحه­ی هدفی با پیمایش طولانی داشته باشید احتمالاً بهتر است درخواست اقدام را پایین صفحه تکرار کنید.

 

چرا این کار را می­کنند؟ بازدیدکنندگانی که روی دکمه­ی درخواست اقدام در بالا کلیک می­کنند پیش از اینکه به پایین پیمایش کنند متعلق به گروه کاربران متفاوتی هستند با بازدیدکنندگانی که تمام صفحه را پیمایش می­کنند تا تا جای ممکن اطلاعات جمع کنند. پس منطقی است به شیوه­ی متفاوتی با آنها برخورد کنیم. نترسید از اینکه هر وقت منطقی بدانید (کمی) لحن درخواست اقدام­

 

10. از طرح دکمه­ای برای درخواست اقدام استفاده کنید که به چشم بیاید

 

برای داشتن نرخ تبدیل بالا برای صفحه­ی هدف، لازم است دکمه­ی درخواست اقدامی طراحی کنید که به طور بصری روی کل صفحه به چشم بیاید. رنگ، شکل، موقعیت، لی­اوت همگی مهم هستند. قاعده­ی کلی­ای نیست، هرچند دکمه­(ها) باید با بقیه­ی طرح هماهنگ باشند.