صفحه ی هدف به معنای کلی صفحهی وبی است که بیننده از طریق آن تارنما را «مینشاند». خیلی از مواقع صفحه های خانگی کار صفحه های هدف را میکنند، هرچند هر صفحه دیگری هم میتواند صفحهی هدف باشد.
در دنیای بازاریابی آنلاین، طراحان برای تکمیل کارزارهای تبلیغاتی هدفدار صفحه های هدف خاصی را هم ایجاد میکنند. همچنین در چند سال اخیر، خیلی از برندها دارند صفحه های خانگیشان را با پیروی از همان اصولی میسازند که اگر صفحههای هدف هدفدار باشند، میساختند. این کار مخصوصاً مختص برندهای تک محصول است مثلاً برنامه های وب و تلفن همراه (فقط چند مثال عبارتند از: تلگرام، واتساپ، اورنوت، اسلک).
هدف اصلی تجاری صفحهی هدف بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) است. کارهای عالی بسیاری است که طراحان میتوانند انجام دهند تا نرخهای تبدیل را افزایش دهند (سبب شوند افراد بیشتری ثبتنام کنند، دانلود کنند، بخرند ...). در این مقاله، 10 توصیهی طراحی از UX را نشان خواهم داد که همراه با مثالهای واقعیای هستند که میتوانید استفاده کنید تا صفحه های هدف با تبدیل بالا ایجاد کنید.
1. هدف تجاری اصلیتان را CTA تبدیل کنید
بسیاری از صفحه های هدف میخواهند یکباره به خیلی چیزها برسند. هرچند، بازدیدکنندگانی که در معرض بار سنگین اطلاعات قرار گرفته باشند معمولاً گیج میشوند و میروند. قبل از طراحی صفحهی هدفتان، دقیق فکر کنید هدف تجاری شماره یک تان چیست. آیا میخواهید برنامه شما را دانلود کنند؟ محصول جدیدی را ایجاد کنید؟ ثبت نام در خبرنامه یتان را افزایش دهید؟ وقتی جواب را پیدا کردید آن هدف تجاری اصلی را به درخواست اقدام جذابی تبدیل کنید (CTA).
مثلاً به صفحه ی هدف ردگیر سبد رمزی کریپتاگون نگاهی بیندازید. در نگاه اول میتوانید هدف تجاری اصلیشان را بگویید –میخواهند افراد در اپ های شان ثبتنام کنند. پیام در تمام صفحه انسجام خودش را حفظ میکند، توجه بازدیدکنندهیشان را با هیچ اطلاعات غیرضروریای پرت نمیکنند.
2. هدف اصلی را در سرخط مشخص کنید
اگر بخواهید صفحهی هدف با تبدیل بالا ایجاد کنید، داشتن سرخط خوب خیلی مهم است. سرخط خوب کوتاه، جذاب و هدفدار است. یکی از اشتباههای رایج در صفحههای هدف این است که سرخط خوبیهای محصول را از نظر مالک سایت مشخص میکند. هرچند باید برعکس باشد. سرخط تنها در صورتی میتواند بازدیدکنندگان را تبدیل به موفقیت کند که مزیتهای محصول را ار نظر مصرفکننده نشان دهد.
مثلاً صفحهی هدف اوبر سرخط موفقی دارد که شامل فقط دو کلمه است ولی عصارهی خدمات را در بر میگیرد. شعار «به آنجا برسید» با فعل کنشی قوی («برسید») شروع میشود که واقعاً از بازدیدکنندگان درخواست اقدام میکند. زیر سرخط زیرنویسی هم هست که پیام را تقویت میکند و بیشتر بازدیدکنندگان را تقویت میکند که اوبر را امتحان کنند.
3. از نگاه داخلی نشان دهید محصول چطور کار میکند
خیلیها دوست دارند فقط چشمهای خودشان را باور کنند. نشان دادن اینکه محصول چطور کار میکند به طور بصری افراد بیشتری را متقاعد میکند که به خرید فکر کنند. این روش به خصوص در صورتی خوب کار میکند که تصویر را به صورت تصویر قهرمان استفاده کنید. تصویرهای قهرمان، که گاهی تصویرهای سربرگ هم نامیده میشوند، تصویرهای کاملاً پهنی هستند که بالای خطچین قرار میگیرند و پسزمینهی سرخط محسوب میشوند. گاهی توصیف کوتاه و دکمه(های) درخواست اقدام هستند.
صفحهی هدف کارتخوانهای اعتباری پی پال کاراییهای محصول را همزمان به دو شیوهی متفاوت نشان میدهد. در جلو، عکس محصول دو کارتخوان و اپ پی پال را میتوانید ببینید. در پسزمینه هم دو نفر هستند، یک مغازه دار و یک مشتری، که در حال استفاده از محصول هستند. دو تصویر از همدیگر پشتیبانی میکنند و به بازدیدکنندگان احساس امنیت میدهد که همه ی اطلاعاتی را که لازم دارند دارند.
۴. از Layout غیرمعمول استفاده کنید
برای موفقیت صفحه ی هدفتان، لازم است از بقیه جدا باشید. راههای مختلفی برای آن هست –استفاده از Layout غیرمعمول یکی از بهترین راهها است. از زمان ظهور چارچوب های فرانت اند مثل بوت استرپ، Layout به سبک جعبه همه جا در اینترنت پخش شدهاند. از اینرو، ارائهی اطلاعات در Layout غیرمعمول میتواند بازدیدکننده را به محصولتان علاقهمندتر کند.
5. لوگوی برندهای معتبر را قرار دهید
لوگوی برندهای معتبر مثل نشانههای بصری است برای بازدیدکنندگانی که ناآگاهانه صفحه را اسکن میکنند تا مدرک کافی پیدا کنند که محصول را شرکت قابلاعتمادی ساخته است. فقط به لوگوهای مشتریها یا شریکان فکر نکنید. اگر محصولتان یا شرکتتان به طور خاص در نشر معتبری آمده است تردید نکنید که بخش «ذکرشده در» را اضافه کنید. یا اگر محصولتان تااندازهای از برند معروفی تمجید میکند یا آن را تقویت میکند، میتوانید لوگویش را به صفحهی هدفتان اضافه کنید.
صفحهی هدف پلتفرما وب وایرفریم کیتماهرانه از لوگوی شرکتهای دیگر استفاده میکند تا اعتماد بازدیدکنندگانش را به دست آورد. درست زیر تصویر محصول، لوگوی ابزارهایی را نشان میدهند که در وایرفریم کیتشان استفاده کردهاند. همهی برندها از نظر مخاطبانشان مشهورند، مثل اسکچ، فوتوشاپ یا ادوب ایلوستریتر. به طور منسجم در پایین صفحه، از لوگو استفاده میکنند مثلاً بخش تأثیرگذار «استفادهشده از طرف» را هم دارند.
6. از گرافیک منحصر به فرد استفاده کنید
گرافیک منحصر به فرد در خدمت همان هدف لیاوتهای غیرمعمول است. میخواهد صفحه با بقیه متفاوت باشد و اثر ماندگاری بر بازدیدکننده داشته باشد. اگر زیاد در وب بگردید، راههای مختلف بسیاری را خواهید دید که طراحان وب از گرافیک منحصر به فرد استفاده میکنند. عکسهای دستی محصول، چینشهای سفارشی آیکونها، شخصیتهای به خوبی ساختهشده که نشاندهندهی کاربران یا خالقان است و حتی کمیک استریپها.
صفحهی هدف اپ ردگیری پیشرفت گروهی آی دان دیس به طور خاص شامل یکی از بهترین گرافیکهایی است که دیدهام. آنها از راه حل رایج طراحی «یک آیکون یک ویژگی» استفاده میکنند، هرچند شخصیتهای حیوانی دستی طراحیشده تصویر را خیلی خاص میکنند. حیوانها در موقعیتهایی کشیده میشوند که با ویژگیهای اپ متناظرند. مثلاً خروس به روزرسانی های روزانهی وضعیت را میدهد، اسب با سمش سند را مهر میزند.
7. داده یا آمار اضافه کنید
استفاده از دادههای عددی روی صفحه های اینترنت یک روند رایج در طراحی سایت است که به تازگی به طور جزئی پوششش را دادهام. افراد روزانه با کوهی از اطلاعات بمباران میشوند، پس در چند سال اخیر میانگین فراخنای توجه شدیداً کم شده است. نمایش بصری دادههای کاربران با نمایش عدد/درصد یا با دربرگرفتن نمودار در طراحی میتواند به شما کمک کند اعتمادشان را جلب کنید.
بستر رزرو هتل چمپ در صفحهی هدفش از این تکنیک طراحی استفاده میکند. عددها همه به مشتریان بالقوه مربوطند، چون نشان میدهند بستر چطور بر کار کاربر اثر میگذارد. روی هم رفته، چهار دادهی عددی مختلف روی صفحه است (تعداد هتلها، تعداد کشورها، درصد افزایش در رزروها، تعداد موتورهای رزروی که اپ با آنها ترکیب میشود). چهار عدد خوبی است چون دادههایی که نشان میدهند به قدر کافی متقاعدکننده است، هرچند از تکنیک هنوز زیادی استفاده نشده است.
8. چت و تماس را آسان در دسترس قرار دهید
اگر بخواهید به نرخ تبدیل بالا دست یابید، صفحهی هدفتان هم لازم است خدمتی را به مشتریان ارائه دهد که بازدیدکنندگان بتوانند سؤالهایشان را بپرسند. چه برایشان فرم ایمیل فراهم کنید چه حباب چت زنده چه دکمهی تماس مستقیم، مهمترین چیز این است که گزینهی تماس همیشه باید پیدا و به آسانی در دسترس باشد.
9. CTA را پایین صفحه تکرار کنید
تکرار درخواست اقدام در جاهای مختلف صفحهی هدف یکی از تکنیکهای مشهور بازاریابی است. درخواست اقدام با سرخط، توصیف کوتاه و دکمهی قابل تشخیص باید همیشه بالای خطچین نشان داده شود. بسیاری از طراحان ترجیح میدهند دکمه را در سربرگ چسبان تکرار کنند، چون وقتی کاربر صفحه را به پایین پیمایش میکند پیدا است. هرچند، اگر صفحهی هدفی با پیمایش طولانی داشته باشید احتمالاً بهتر است درخواست اقدام را پایین صفحه تکرار کنید.
چرا این کار را میکنند؟ بازدیدکنندگانی که روی دکمهی درخواست اقدام در بالا کلیک میکنند پیش از اینکه به پایین پیمایش کنند متعلق به گروه کاربران متفاوتی هستند با بازدیدکنندگانی که تمام صفحه را پیمایش میکنند تا تا جای ممکن اطلاعات جمع کنند. پس منطقی است به شیوهی متفاوتی با آنها برخورد کنیم. نترسید از اینکه هر وقت منطقی بدانید (کمی) لحن درخواست اقدام
10. از طرح دکمهای برای درخواست اقدام استفاده کنید که به چشم بیاید
برای داشتن نرخ تبدیل بالا برای صفحهی هدف، لازم است دکمهی درخواست اقدامی طراحی کنید که به طور بصری روی کل صفحه به چشم بیاید. رنگ، شکل، موقعیت، لیاوت همگی مهم هستند. قاعدهی کلیای نیست، هرچند دکمه(ها) باید با بقیهی طرح هماهنگ باشند.
طراحی سایت اقساطی